Stappenplan

Als je dakloos wordt of bent is het lastig om in betere omstandigheden te komen. Veel mensen vragen ons welke stappen moet ik nemen? In welke volgorde? Hier kun je lezen wat je als Amsterdamse dakloze kan ondernemen om je situatie te verbeteren. De volgorde is belangrijk, omdat elke opvolgende stap pas kan als de eerste is afgerond.

I. Zorg voor een inschrijfadres

Een zogenoemd briefadres in de Basisregistratie Personen van de gemeente Amsterdam. Je hebt hiertoe drie mogelijkheden:

  1. Bij recht op een bijstandsuitkering wordt het briefadres verstrekt door de sociale dienst (WPI) op de Jan van Galenstraat 323b te Amsterdam.
  2. Bij recht op een UWV-uitkering (ZW, WW,Wajong, WIA) en een verblijf in de maatschappelijk opvang, dan kun je een briefadres aanvragen bij HVO-Querido. Maak eerst een afspraak op 0800-0201070 anders kom je voor niets.
  3. Lukt dit alles niet, dan kunt je je onder voorwaarden inschrijven bij ons. Regels en voorwaarden vind u hier.

II. Vraag een uitkering aan

  • Bij recht op WW of ZW ga je naar het UWV of meld je aan per internet. Bij een digitale aanmelding heb je jouw BSN  en je DigiD codes nodig.
  • Bij recht op bijstand ga je persoonlijk naar de Sociale Dienst (WPI) afdeling bijzondere doelgroepen aan de Jan van Galenstraat 323 b. Zij zijn open op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.30 tot 12.30.

III. Krijg toegang tot de maatschappelijke opvang

Bij de Sociale Dienst (WPI) afdeling bijzondere doelgroepen aan de Jan van Galenstraat 323b kunt je aangeven dat je dakloos bent en je laten screenen voor de toegang tot maatschappelijk opvang. Zij zijn open op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.30 tot 12.30.

IV. Vraag een ziekteverzekering aan

Vraag nu direct een ziekteverzekering aan. Als u dat niet binnen 3 maanden doet dan krijgt je elk kwartaal een boete van 350 euro. Dus, direct aanmelden voor de basisverzekering.

Krijg je een uitkering dat heb je recht op de goedkopere collectieve zorgverzekering van DWI/Achmea.

V. Zorgtoeslag aanvragen

Is het DigiD geactiveerd vraag dan zorgtoeslag aan op mijn toeslagen.nl. In de regel duurt het regelen van de toeslag van de aanvraag tot eerste betaling 6 tot 8 weken. Een DigiD code aanvragen kan alleen op internet. Wij kunnen je daarbij ondersteunen. De activeringscode word binnen 5 dagen per post op het ingeschreven briefadres toegezonden

VI. Inschrijven bij woningnet stadsregio Amsterdam

Als je nog niet ingeschreven bent schrijf je dan in bij woningnet stadsregio Amsterdam. De inschrijving kost eenmalig 50 euro, en dan elke jaar 10 euro voor de verlenging. Zonder inschrijving bij woningnet is het zo goed als onmogelijk een legale woonruimte in Amsterdam te vinden. Antikraak is nog een andere mogelijkheid, maar dat is aan vele regels gebonden (geen kinderen, geen honden, geen muziek, noem maar op).

VII. Schulden

Bij schulden meldt je aan bij de schuldhulpverlening in het stadsdeel waar je veel verblijft. Daar krijg je de ondersteuning die je nodig hebt.