Om aanspraak te kunnen maken op een briefadres bij de Daklozenvakbond gelden er regels, deze kan je hieronder lezen:
Je moet feitelijk dakloos zijn binnen de grenzen van de gemeente Amsterdam. Je slaapt bijvoorbeeld in een nachtopvang van HVO, Leger des Heils of de Regenboog-groep, op straat, op een bootje of in een tent in het bos.
- Je moet voldoen aan regiobinding, dat betekent je moet kunnen bewijzen de laatst 2 jaar in Amsterdam te hebben doorgebracht. Dat kan door historisch uittreksel van het BRP of schriftelijke bewijzen van inrichtingen in de maatschappelijk opvang (LdH, HVO, Regenboog).
- Je moet beschikken over een geldig Nederlands persoonsdocument (zoals een ID, paspoort, rijbewijs of duurzaam verblijfsdocument) en een BSN-Nummer.
- Burgers van de EU-lidstaten kunnen misschien bij uitzondering met buitenlands document worden ingeschreven met eerdere toestemming van de afdeling basisinformatie gemeente Amsterdam.
- Je word ingeschreven voor de duur van 3 maanden. Dat kan nog 2 keer worden verlengt indien nodig. Bij schrijnende gevallen kan de inschrijving kan bij hoge uitzondering langer duren. Dit kan alleen met schriftelijke toestemming van de afdeling basisinformatie.
- Je bent gedurende deze maanden verplicht een keer in de 2 weken langs te komen om jouw post af te halen. Als dit niet gebeurd word je verplicht gemeld voor onderzoek en per direct uitgeschreven.
- Op ons briefadres mag geen eigen bedrijf (ook geen ZZP-er) ingeschreven staan. Schrijf je bedrijf elders in als je ZZP-er of eigenaar bent.
Wij kunnen geen mensen inschrijven, die bij vrienden/familie thuis slapen, ook kunnen wij geen alleenstaande vrouwen met kinderen inschrijven.